PRACTICA 6 Tamara Robles, Anna Maria Casadellà, Alba Vàzquez
LES NECESSITATS HUMANES
Primer dominaven el conductisme(estímul-resposta) i la psicoanàlisi (“esser fosc”), però la gent es comença a sentir incomoda amb aquestes dues tendències ja que comencen a pensar que l’home també té coses positives. I és a partir d’aquí, durant els anys 40-50 on apareix la postura humanista. Podem destacar dos persones importants, Carl Rogers i Abraham Maslow.
Carl Rogers: 1902-1987, va ser un psicòleg clínic estatunidenc, un dels teòrics més rellevants de la no-directivitat.Formulà la teoria sobre la “teràpia centrada en el client”. Al seu entendre, el paper del psicòleg ha de ser passiu, permissiu i d’acceptació. Proposà una educació humanística basada en l’experiència vital de l’alumne, l’objectiu de la qual és l’aprenentatge significatiu o experiencial.
Abraham Maslow: Nova York,1908-1970. Va ser un estudiós de la psicologia humanista. Famós per establir la jerarquia de les necessitats de l’ésser humà, coneguda com a piràmide de Maslow, sobre la motivació. Es considera el pare de la tercera tendència de la psicologia, l’humanisme; després de Freud amb la psicoanàlisi i de Watson amb el conductisme.

Maslow estableix una jerarquia que comença amb les necessitats fisiològiques a la base, al mig es situen les necessitats psicològiques (seguretat,amor i partinença i competent) i per últim hi ha les necessitats espirituals.
Maslow diu que hem d’estudiar la persona més humana; persones creatives, persones que son capaces d’afrontar situacions desfavorables, amb sentit de l’humor. Volen estudiar la part lluminosa de la persona.
El primer nivell hi ha les necessitats fisiològiques com: menjar, dormir... Una persona bulímica no hauria passat el primer nivell.
El segon nivell hi ha les necessitats psicològiques com:
· Seguretat: com saber que tens vincles segurs.
· Amor i partinença: formar part d’algun col.lectiu.
· Competent: saber que la gent et té respecte.
Al tercer nivell trobem les necessitats d’autorealització, saps el que és just i el que no, i li trobes sentit a la vida, també et sens plenament realitzat.
Comportaments orientats a la satisfacció de les necessitats autèntiques:
A) Comportament constructiu: s’assoleix l’objectiu de satisfer la necessitat autèntica i tothom en surt beneficiat. S’ASSOLEIX L’OBJECTIU
B) Comportament destructiu:s’assoleix l’objectiu de satisfer la necessitat autèntica però algú en surt perjudicat.
C) Comportament fallit: no s’assoleix l’objectiu de satisfer la necessitat autèntica.
PRACTICA
L’Ernest ens va demanar que busquéssim un exemple constructiu, destructiu i fallit dels 5 nivells de la jerarquia de les necessitats humanes de Maslow.
Realitzada amb Anna Maria Casadellà i Tamara Robles.
1r Nivell
NECESSITATS FISIOLÒGIQUES
Constructiu
Estic de festa, tinc son, hem despadeixo i marxo a dormir.
Destructiu
Estic de festa, tinc son, però li demano a algú que té ganes de festa que m’acompanyi.
Fallit
L’endemà tens un examen important i vols anar a dormir aviat per estar bé, però aquests nervis fan que no pugui dormir.
2on Nivell
SEGURETAT
Constructiu
Necessit-ho feina, envio molts currículums, vaig a fer entrevistes fins que finalment hem truquen i em donen feina.
Destructiu
Algú de la teva secció ha de ser despedit, i per no perdre la feina dones les culpes d’un error teu a un company, per tal que l’acomiadin a ell i no a tu.
Fallit
Vas queixant-te de que no tens feina, però no fas res per buscar-ne, i esperes que algú te’n doni o que et truquin.
3er Nivell
AMOR I PARTINENÇA
Constructiu
Arribes a un poble nou i només coneixes una noia, i ella t’introdueix en el seu grup d’amics.
Destructiu
Per formar part d’un grup et veus obligat a fumar per sentir-te acceptat.
Fallit
Per no estar sol vas am un grup, am qui no tens coses en comú i no t’hi sents acceptat però a nivell social sembla que pertanys a un grup.
4rt Nivell
COMPETENENT
Constructiu
Fas un treball, t’hi esforces molt per obtenir reconeixement i acabes treien un 10.
Destructiu
Fas un treball en equip, en el que tots han col·laborat, però el dia de presentar-lo actues com si els altres no haguessin fet res.
Fallit
Fas un treball en equip, tu no hi has col·laborat, però els altres membres no diuen res, treus un 10 però en realitat saps que no tens mèrit, però tampoc fas res per canviar-ho.
5è Nivell
AUTOREALITZACIÓ
Constructiu
Persona que té totes les necessitats satisfetes i per sentir-se bé ajuda als altres fent serveis socials en una ONG.
Destructiu
Una persona rica que ho té tot però que pensa que la gent va amb ella per els diners. Aquesta persona tindrà una depressió
Fallit
Persona rica que es pensa que la gent no va amb el per els diners sinó per ser com és.
REFLEXIÓ
A aquesta pràctica hem estat explicant la teoria humanista i la piràmide jeràrquica de Maslow.
Personalment estic d’acord amb la teoria humanista, ja que volen destacar la salut mental i totes les coses positives de la vida, com la felicitat, la satisfacció,l’amabilitat, la generositat... I penso que tots hauríem de reflexionar sobre aquesta teoria i potser viuríem millor i sense tants problemes.
Però parlant sobre la piràmide de la jerarquia de Maslow, estic d’acord que el nivell fisiològic és el primer nivell ja que és evident que sense les necessitats de menjar, dormir... no podríem viure.
En canvi les altres necessitats com les de seguretat, amor i pertinença, competència, crec que ningú és igual i que cadascú les ordena de manera diferent segons la manera de que té de veure la vida.
En canvi l’autorealització, penso que és una cosa que costa molt d’aconseguir, tot i que durant petits moments de la vida hi pots arribar però no d’una manera impermanent. Ja que a vegades quan has tingut un bon dia, on tot t’ha sortit bé és molt més fàcil que et sentis segur amb tu mateix, que trobis un sentit a la vida, i que vulguis ajudar els altres,en definitiva que et sentis autorealitzat, però quan el dia següent res et surt com esperaves per més que haguessis trobat un sentit a la vida, ja no penses igual i per més que vulguis no li trobes sentit a la vida, ni et sens segur am tu mateix.
M’agradaria pensar que algun dia podré arribar a l’autorealització d’una manera permanent i que per més coses dolentes que passessin al meu voltant no deixes de trobar un sentit a la vida i em sentís segur, ja que si pots tenir aquests pensaments ja afrontaràs els problemes i les dificultats d’una altre manera.
Però també crec que els països subdesenvolupats tot i no tenir del tot complertes les necessitats fisiològiques penso que també tenen coberts nivells superiors com pot ser el d’amor i pertinença, i a vegades no els hi cal tantes coses per poder trobar un sentit a la vida.
Aquesta pràctica l’he trobat molt interessant quan hem buscat exemples de coses constructives, destructives i fallides, ja que et fa reflexionar sobre comportaments personals que a vegades són egoistes o amb coses que tu mateix t’intentes enganyar.
També amb els comportaments destructius he pensat en diferents situacions on altres persones han fet coses per mi que jo a vegades no els hi havia donat gaire importància.
És un bon propòsit el de plantejar-se l'autorealització, tant personal com professional, Alba!
ResponderEliminarBon treball de pràctica.